Snídaně v parfumerii

… delikatesy pro znalce

Jacques Fath Tempête d’Automne: Trochu rebel

Katka si pořídila kompletní sadu vzorků značky J. Fath. Měla k tomu dva dobré argumenty. Tím prvním byla skvostná Bel Ambra, která už kdysi připutovala jinou cestou a která dávala naději, že podobně povedené mohou mít i další vůně. Když se pak ukázalo, že si značka nechává u sady vzorků zaplatit jen za poštovné, nebylo co řešit. Sada má dvanáct vzorků, což je dost pro zkoušení ve dvou. Nejdřív jsem si z ní vytáhla kvůli neobvyklému příběhu moderní chypre Red Shoes a teď nově Tempête d’Automne. Ta sice nemá zajímavou story, zato slibovala podobnost s 21 Costume National, s níž jsem kdysi prožila několikaměsíční období intenzivní přitažlivosti.

Efekt kontrastu

Podoba s 21 je spíš rámcová než přesná a výrazněji vystupuje až v pokročilejší fázi vývoje parfému. Určitě se dá ale tvrdit, že patří témuž typu pryskyřičných vůní, hřejivých a gurmánsky hutných. Ovšem zatímco 21 voní po vydatné ambrové dobrotě s mlékem a kořením už od začátku, Tempête d’Automne se k téhle podobě propracovává postupně. Její úvod je sice díky tonce lahodně lákavý, ale současně komplikovanější než u statické 21. Krémovou pryskyřici v úvodní fázi Tempête d’Automne překrývají hořké esence, zeleně studené po bergamotu a pomerančové kůře i bylinně horké po levanduli, a tvoří protiváhu rodící se dortíkové sladkosti. Je to prostý a vždy fungující nápad prohloubit libé pocity kontrastem, v tomto případě dráždivou škrablavostí, zemitostí a hořkostí.

Bettina v modelu Jacques Fath a s krátkými vlasy. Snímek pochází z roku 1952 a autorem byl Willy Maywald.

Podzimní bouřka

Parfumérka Cecile Zarokian na svém webu uvádí, že výraz „tempête d’automne“ čili podzimní bouřka vymyslel Jacques Fath pro krátký klučičí sestřih, k němuž přemluvil svou oblíbenou modelku a tehdejší hvězdu Bettinu. Krátké vlasy měly nechat vyniknout jejímu přirozenému půvabu, svěžesti a hravosti. Dnes nic zvláštního, ale tohle bylo v 50. letech a Fath a Bettina tím předběhli dobu tak o deset let. Cecile Zarokian na svém webu dál vysvětluje, že tuto tehdy provokativní chlapeckou úpravu chtěla v parfému vyjádřit silnějším vyzněním santálového dřeva, než bývá v dámských parfémech obvyklé, a aromatem semišové kůže v kontrastu se sladce mléčnými tóny (které přirozeně obsahuje i santálové dřevo) a tonkou. Pořád se tam ale drží už zmíněná levandule a ta je ve mléčně sladkém tonkovém krému větším rebelem a evokuje zcela poprávu J´Ose Eisenberg. S tím rozdílem, že v Tempête d’Automne je levandule hladká a vřelá, nikoli konfrontační a že celá vůně je při své komplikovanosti velmi komplexní, kouzelná a hřejivá právě tak akorát do podzimních dnů. A až se opravdu ochladí a začne mrznout, nastane čas pro její hutnější a výhřevnější variantu od Costume National.

Zanechat odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

Logo WordPress.com

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Google photo

Komentujete pomocí vašeho Google účtu. Odhlásit /  Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )

Připojování k %s

Tento web používá Akismet na redukci spamu. Zjistěte více o tom, jak jsou data z komentářů zpracovávána.

%d blogerům se to líbí: