Snídaně v parfumerii

… delikatesy pro znalce

Tak kterýpak to bude?

Znáte ten zvláštní pocit, jak se na chvíli mozek zastaví, když se nečekaně protnou dvě životní sféry, které spolu nemají nic společného? Třeba když vrazíte do své babičky na vašem firemním večírku? Mozkové závity o jistý okamžik déle přechroustávají, jak k takové situaci vůbec mohlo dojít. Podobné zastavení myšlenek, ale bez dramatického prvku zřejmě úplně nechtěně a náhodou přivodilo pročítání internetového magazínu Zuhause Wohnen. Mají tam pěkný článek o tapetách s plastickým vzorem. A k tomu fotky, s nimiž si někdo láskyplně pohrál. Nespokojil se s detailem tapet, ale naaranžoval k nim minizátiší drobností vybraných tak, aby strukturu vzorů podtrhly. No a pak se to stalo. Od vzoru oči ucukly zpět k jedné z těch podpůrných drobností. To přece znám. To je moje. To je můj flakon. Pauza v myšlení. Který pak to vlastně je… Trvalo to. Ale pak se mi rozbřesklo. To je můj Scherrer 2.

Od nečekaných potíží s rozpoznáním vlastního flakonu byl jen krůček k nápadu. Což takhle otestovat postřeh a paměť na dalších flakonech? Stačí jen smazat nápisy. Neříkejte, že by vás takový testík nelákal. Praktická příprava ale ukázala nečekaný háček. Výběr je menší, než se zdá. Původně okrajová móda jednotných flakonů pro celou značku se nezdravě rozšířila z nikové a exkluzivní oblasti do mainstremu, kde zasáhla přinejmenším flankery. Aby měl parfém flakon jen sám pro sebe, se zkrátka dnes stalo luxusem. A tak berte následující výběr jako kompromis, i tak ale testík pobaví. Můžete si ho jen tak projít, ale kdo by chtěl, může nám napsat, jaké názvy jsme z flakonů vymazali, na mail snidanevparfumerii@seznam.cz. Nejrychlejší luštitel(ka) získá sadu Make Up For Ever Essential Wonders. Poté správné odpovědi uvedeme v závěru článku.

1. Klasická chypre, jak má být. Bohatá, šťavnatě ovocná, s větvičníkem a s růží. Přitom vznikala v době válečného nedostatku v okupované Paříži.

2. A teď něco novějšího: Svérázná květinovka s broskví a lezavým chladem. Jakýmsi zázrakem ji její značka ušetřila klonování, takže má skutečně flakon jen sama pro sebe.

3. Jedna z nejpovedenějších oslav ovocné zahrady na sklonku léta a čerstvých zavařenin. Určitě ji znáte, kromě její chytlavosti se o to postaral Luca Turin.

4. Další klasika. Jako narozeninový dárek ji kdysi pro svou dceru nechala připravit návrhářka, jejíž jméno značka nese. Dcera prý hrála na harfu, a tak parfém dostal název inspirovaný hudbou.

5. Tak tohle je typický příklad značky, která ten samý flakon klonuje dál a dál, mění jen barvu a dekor. Ale tenhle byl první.

6. Ani tenhle flakon není na svět sám. Momentálně se ale prodává jen jedna další varianta v odlišné barvě. Originál má úctihodnou tradici, původní vůně je více než sto let stará.

7. Jedna z povedených novinek z nedávné doby. Má už také několik odnoží a některé z nich oblibou překonaly originál.

8. Aldehydovka klasického typu, s jejíž bohatostí měl její autor s přibývajícími léty čím dál větší potíž, jak sám dozrával k minimalismu. Omlouval to tím, že mu tehdy bylo 28 a byl to jeho první parfém, proto těch 160 složek.

9. Těžká nálož tuberózy s medovou mimozou, opulentní, pro někoho obtížně stravitelná.

10. Je to jen víčko, co dělá z téhle tuctové lahvičky originální flakon, který stačí vidět jednou a už si ho navždy zapamatujete. Tenhle nápad k nezaplacení měl polský sochař Bronislaw Krzysztof.

11. A teď něco velmi lehkého, a to i v přeneseném smyslu. Tahle vůně je jaro samo. Euforická, svěží a tak líbezně květinová.12. To nejtěžší na konec. Stylově artdecový flakon patří vůni poměrně mladé, ale charakterem nadčasové, s ambicemi stát se klasikou. Trefně spojuje závěr testu s úvodní fotkou, což je tíži otázky přiměřená nápověda.

P.S.: Zdál se vám test moc jednoduchý? Tak si to – mimo soutěž – ještě zkuste, jak zabodujete znalostí značek, které mají jednotné flakony:

 

Jak to tedy je správně?

1. Rochas Femme

2. Burberry Weekend

3. Lancome Poeme

4. Lanvin Arpege

5. Agent Provocateur

6. Houbigant Quelques Fleurs l`Original

7. Balmain Extatic

8. Van Cleef & Arpels First

9. Givenchy Amarige

10. Sisley Soir de Lune

11. Gres Cabotine

12. Scherrer One Love

 

A ještě tablo nikových značek, počínaje od levého horního okraje: Odin, YS-Uzac, Maria Candida Gentile, Biehl Parfumkunstwerke, Kerosene, Le Galion, Jo Malone, Jean Patou, Heeley.

 

One comment on “Tak kterýpak to bude?

  1. Moje skóre je osm z dvanácti. Dokonce jsem nepoznala vlastní flakon.

    To se mi líbí

Zanechat odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

Logo WordPress.com

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Google photo

Komentujete pomocí vašeho Google účtu. Odhlásit /  Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )

Připojování k %s

Tento web používá Akismet na redukci spamu. Zjistěte více o tom, jak jsou data z komentářů zpracovávána.

Information

This entry was posted on 14.9.2019 by in Parfémové zajímavosti and tagged , , , .
%d bloggers like this: