Snídaně v parfumerii

… delikatesy pro znalce

Caron Farnesiana 2018: Ta líbivá

Není to změna, který by přišla s reformulací. Jako „ta líbivá“ byla prý Farnesiana zamýšlena od samého počátku, tedy od uvedení původní verze v roce 1947. Píšu „prý“, protože tyhle informace mám z druhé ruky, ale jsou natolik zajímavé, že by bylo škoda je nezmínit. V poválečné době chtěl Caron prý maličko překročit svůj stín a místo další dámské vůně udělat něco pro mladé dívky, dnes by se řeklo asi mainstream. Trefili se víc, než čekali. Farnesiana chytila svou euforií, která přesně odpovídala tehdejší atmosféře. Že si parfém oblíbily ženy bez rozdílu věku, mělo i další důvod. Tehdejší verze prý byla málo stabilní a ve flakonu se dost rychle měnila. Zrála, a tím do pudrového pylu mimózy, nosné části vůně, intenzivněji vstupovaly ambrové a dřevité složky základu. Ale i to se nositelkám líbilo.

Carnes Farnesiana

To je ona: Akácie Farnesova v plné kráse a plném květu.
Foto Flickr, Lou Gabian

Rozdíly jednotek procent

Farnesiana v letošní reformulaci je naopak velmi stabilní. A má překvapivě blízko k původní verzi, rozdíly jsou prý nepatrné, i přes změny vynucené zákazem některých ingrediencí. Jejich nahrazení moderními ekvivalenty a postupy vytvořilo spíš pocitový rozdíl. Oproti orginálu je Farnesiana 2018 hladší, současná technologie umožňuje mnohem lepší propojení složek, což je prý standard, na který jsme si tak zvykli, že ho považujeme za normální podobu parfémů. Jak to bývalo historicky dříve, záměrně ukazuje ve svých vůních Oriza L. Legrand, protože tím chce poukázat na svou předlouhou tradici. Proto je pro jejich vůně typická jistá hrubozrnost, kdy složky zůstávají čímsi jako olfaktorickým potpouri a leží jedna vedle druhé, místo aby se do sebe vpíjely. I Farnesiana prý původně měla něco málo z této hrubozrnosti, čímž výrazněji vystupovala hlavně štiplavost mimózového pylu a nepatrný větvičníkový podtón, což měl být hlavní rozdíl oproti verzi 2018.

Caron Farnesiana

Diorův New Look na počátku 50. let. Zdroj fotky The Red List

Jak tedy voní?

Farnesiana je poměrně věrným olfalkorickým portrétem akácie, jinak též mimozy. Jméno poukazuje na latinský název stromu – akácie Farnesova. Přestože je parfém jejím věrným portrétem, nedá se označit za soliflor, protože jsou v něm jasně znát složky, z nichž je poskládaný. Základem je plasticky hutný pyl mimozy, štiplavý a hromadící se ve vzduchu, jako by se s ním roztrhla peřina. Současně ale ukazuje na celou rostlinu, jsou za ním aromata kožovitých listů a svrasklé vnější vrstvy kůry, dokonce i pryskyřičná zemitost u kořenů. To vše ale v míře, která by se dala označit za akcent, sloužící tedy jen dobarvení a plasticitě pylu. Jeho skutečnou protiváhou je jiná vrstva. Právě ta, která rozšiřuje intenzivní dojem líbivosti. A také vyrovnává suchost pylu, protože stojí na svěžesti květů, sladkých fialek a konvalinek a chladivých lilií, a k tomu na sladce mastné vůni mandlí. Mimochodem mandlový tón je přirozenou součástí vůně šeříku, proto i jeho květy můžete v pylu mimózy zaznamenat.

Ve své rozmanitosti je kompozice ve všech částech podřízená jedinému účelu, a tím je ukázat celou nádheru kvetoucích akácií. Včetně atmosféry euforie a rozjařenosti, kterou s pylem intenzivně vysílá do světa. Samozřejmě že to byl dobový odraz obrovského vydechnutí po dlouhých útrapách světové války, kdy už lidé nabrali novou naději do budoucna. Totéž ostatně přinášel Diorův New Look představený stejného roku. A tahle bezbřehá radost je poselství, kterým Farnesiana podmaňuje dodnes.

Zanechat odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

Logo WordPress.com

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit /  Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )

Připojování k %s

Tento web používá Akismet na redukci spamu. Zjistěte více o tom, jak jsou data z komentářů zpracovávána.

%d bloggers like this: