Snídaně v parfumerii

… delikatesy pro znalce

Miller et Bertaux Tulsivivah!: Bazalka se vdává

Můžete mít různé výhrady vůči tvorbě pánů Millera a Bertauxe, ale nedokážete jim upřít to, čemu se trochu zastarale říká vytříbený vkus. Je cítit z každé jejich lahvičky. Přitom se nedají považovat za staromilce, naopak jsou to vlastně experimentátoři jdoucí si vlastní cestou. Za inspirací jezdívají do Asie, ale nezajímají se o tržiště, koření a kadidlové tyčinky, spíš o duchovní tradice s harmonií a meditativním klidem, které slibují nebo o kterých si aspoň Evropané myslí, že je tam nacházejí. Každopádně vůně Millera a Bertauxe povzneseně míjejí – skoro až s pozdviženým obočím – trendy postavené na předimenzované intenzitě, sladkosti a křiklavosti, jen líbivosti se nezříkají. Vytříbeně líbivá Tulsivivah je toho dokladem.

Tulsivivah Meller Bertaux

Foto Flickr, Salonee Pareek

Čas bazalky

Byla to náhoda, že vzorek Tulsivivah dorazil skoro zároveň jinou zásilkou. A ten druhý balíček dával okamžitě tušit, o co ve vůni půjde. Mezi čaje tam zastrčili rovněž vzorek k vyzkoušení a ten měl nápadně podobný název na etiketě – Tulsi, bazalka posvátná. Web pánů Millera a Bertauxe tušení potvrdil. Je to tak, skutečně jde o parfém inspirovaný hinduistickou slavností, kde bazalka Tulsi hraje hlavní roli, roli – a teď se nedivte – nevěsty. Detaily tohoto poetického příběhu z hinduistické mytologie vysvětlují články na Wikipedii: Tulsi se původně jmenovala Vrinda a byla manželkou démona či krále, to si vyberte, jménem Džaladhar. Vynikala tak velkou zbožností a oddaností k bohu Višnuovi, že díky ní byl Džaladhar nepřemožitelný. Nemohl na něj ani bůh Šiva, a tak si u Višnua stěžoval. A Višnu vymyslel lest. Vzal na sebe Džaladharovu podobu, aby nicnetušící Vrindu přiměl k nevěře. To se hladce podařilo a Džaladhar pak přišel o ochranu. Zoufalá Vrinda proklela Višnua, aby zčernal a ztratil svou manželku Lakšmí, a pak se vrhla do moře. Bohové – nebo Višnu sám – ale její duši zachránili a proměnili v bazalku. Tím příběh začíná spět ke šťastnému konci, kterým je samozřejmě svatba. Tulsi se v příštím vtělení stává božstvem a Višnua, který se po její kletbě skutečně vtělil do černé zkameněliny, si bere za manžela… Jejich rituální svatbu slaví hinduisté dodnes jako velkolepý svátek Tulsi Vivah, indicky barevný a lákavý i pro turisty. Kdo by měl zájem, letos připadá na 20. listopadu.

Tilsivivah Miller Bertaux

Foto web značky

Tulsi s velkým T

Story je důležitá také pro vysvětlení, proč vůně pracující s bazalkou jako hlavní složkou, jinak typickou pro pánské parfémy, vyznívá tak líbezně žensky. Ba dokonce má půvab až dívčí. Z charakteristické vůně bazalky, sladce horké, tu vychází něco navíc, co do ní běžně nepatří – něžné květinové tóny. Nejblíže mají k plané růži s kandovaným citrusovým středem. S bazalkou netvoří směs, ale splývají v cosi nového, co může být Tulsi s velkým T. Podklad je jen nenápadný a příjemně pryskyřičně krémový, aby tu krásu nerušil. Co naopak vystupuje, je jistá malá porce pepřové štiplavosti, která vnáší pocit rozjaření a euforie. Tuhle rozechvělost ale kompozice záměrně uhlazuje hedvábnou rukavicí, takže vůně působí jako barvitě nasvícená řeka uzavřená pod nepohnutě lesklou hladinou. Millerovi a Bertauxovi se tak opět podařilo vložit do parfému meditativní klid a zářivou vnitřní radostnost jako typické razítko značky. Méně nadneseně řečeno je Tulsivivah netradiční, ale líbezné a lehké květinové osvěžení, ideální pro velmi horké dny.

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit /  Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )

w

Připojování k %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: