Snídaně v parfumerii

… delikatesy pro znalce

Comme des Garcons Floriental: Ve vzduchu je vůně pečených švestek

Možná už se vám to také stalo a možná nejen jednou: Přivoníte k neznámému vzorku a místo vůně se v hlavě rozběhne film, jako by někdo roztočil projektor. Že to, co ve vůních působí, jsou ve skutečnosti vzpomínky, parfuméři nijak netají. Jenže je jaksi rozdíl mezi touto prostou informací a nečekaným pohledem na vlastní já, jak mladší a nadšenější poskakuje nad novým parfémem. Staré pocity jsou náhle tady, nezaprášené, nezprostředkované vyprávěním, ale úplně stejně živé a opravdové jako tenkrát. A tohle byl tenkrát zajímavý úlovek….

Foto Isabel Derroisné

Sheldrakův kšeftík

Byl to flakon značky Isabel Derroisné, dnes zkráceně ID Parfums, těžko dostupné tehdy jako nyní zkrátka proto, že je prodej mimo Francii jaksi nezajímá. Jmenoval se Le Temps des Reines, Čas královen. Královsky také voněl, však ho pro tuhle svéráznou značku dělal sám Christopher Sheldrake a to ve stejné době (1998), kdy vytvářel Rahat Loukoum a Muscs Koublai Khan. Le Temps des Reines zjevně nevzal jen jako kšeftík stranou, dal jí stejnou orientální bohatost jako Lutensovým vůním a žensky živelnou sílu. Měla dvě verze, denní a večerní, Le Jour a Le Soir, které se výrazně lišily flakonem a částečně i vůní, i když to byla spíš koncentrace, která měnila její vyznění. Večerní Le Soir, které jsem ukořistila ve velkém balení i miniatuře, postávaly jedna vedle druhé jako rokokové panenky se širokánskou plizovanou sukní. Uvnitř byl ten nejbáječnější švestkový lektvar, jaký si umíte představit, šťavnatý, kořeněný, s ozvěnou všech dobrot z vonných pryskyřic.

 

Foto Flickr, Kristina

Zenová elegance

Floriental by se klidně mohla stát třetí verzí Le Temps des Reines – japonsky zenovou a tím ještě odlehčenější než denní Le Jour. Neznamená to další ředění výchozího tématu, kdepak, zdobné rokokové téma neztrácí nic z původního nápadu, spíš zjednodušením získává jemnost a eleganci. Jsou to tytéž švestky s vůní, kterou jejich kyselá šťáva vydává po upečení. Podbarvili ji květinovou krásou růže a lékořicí a pak posadili na hladinu tekutých kořeněných pryskyřic, sladkých i dřevitých. Lehkost je ve formě, ne v ingrediencích. Vůni dali vzdušnou strukturu, takže je všude a nikde, těžko se hledá její střed a zdroj. Hlavně nečichejte ke kůži, tam ucítíte oud. Jeho účel zná asi jen tvůrce parfému, do vzduchu se totiž nezvedá ani při doznívání parfému. Vůně tak zůstává lehká jako nafukovací balonek. A jako nafukovací balonek uvázaný na zápěstí také reaguje a připomíná se při každém pohybu. Floriental je veskrze optimistická a lahodná kompozice, přívětivá a vlídná, která bude mít své kouzlo v zimě i v létě.

Zanechat odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

Logo WordPress.com

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Google photo

Komentujete pomocí vašeho Google účtu. Odhlásit /  Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )

Připojování k %s

Tento web používá Akismet na redukci spamu. Zjistěte více o tom, jak jsou data z komentářů zpracovávána.

%d bloggers like this: