Snídaně v parfumerii

… delikatesy pro znalce

Jacques Fath Bel Ambre: Materiál pro Chanel

Jméno Daniel Barenboim vám nemusí nic říkat, pokud pro váš život není nijak významný, s parfémy nemá nic společného. I když… Asi před rokem si Daniel Barenboim otevřel svůj kanál na YouTube. Pomalu ho začal plnit krátkými videi, v nichž sedí u klavíru a mluví o muzice. V říjnu přibyla nahrávka, kde vzpomíná, jak se kdysi jako kluk zúčastnil speciální lekce hvězdného klavíristy Edwina Fischera. Fischer prý prakticky celou dobu mluvil o humoru v hudbě a jako dokonalý příklad vybral pasáž s dramatickou pomlkou v jedné z Beethovenových sonát. Tři noty, pak nečekané ticho, haha, a zase tytéž tři noty, no to je humor v muzice, haha! Fajn, řekl si chlapec Barenboim, a zapsal si to do paměti na dlouhé roky. Přinejmenším do té doby, než už jako dospělý seděl u večeře s jiným hvězdným klavíristou jménem Claudio Arrau. Řeč přišla na tutéž sonátu a Arrau spustil: No jen si to představte, tři noty, pak tragická pauza, jako by někdo umřel, a zase stejné tři noty. Ta neschopnost tří not vázat se, ta neschopnost tří not vytvořit plynoucí melodii, no to je přesný výraz tragedie v muzice! Po krátké, nikterak tragické odmlce Barenboim sedící u klavíru vyprávění shrnul – muzika se slovy vysvětlit nedá, ta se vysvětluje sama tím, jak zní. Kdokoli ji vykládá, mluví už víc o sobě a o své reakci na ni. Není vám to povědomé? Určitě, ani parfémy se slovy vykládat nedají, když o nich mluvíme, je to víc o nás a našich reakcích na ně. Vůně, ta se vykládá sama a beze slov.

 

Jacques Fath Bel Ambre

Všechny flakony aktuální kolekce značky Jacques Fath mají stejný design, liší se jen barvou parfému.
Foto web značky Jacques Fath

Ambra nikoli na prvním místě

Na Barenboimovo povídání jsem si samozřejmě nevzpomněla jen tak náhodou. Bel Ambre je přesně ten typ vůně, který si o osobní výklad přímo koleduje, jak je abstraktní a neuchopitelná. Ani složek se moc nechytíte. Ano, je tu hodně zřetelného kosatcového kořene, ale ještě více nekonkrétního „syntetického dřeva“, jak se v komentářích několikrát opakuje. Syntetické dřevo, co to asi tak může být, že… Bel Ambre tím poněkud připomíná Encre Noir Lalique, samozřejmě tu pánskou verzi, oblíbenou a používanou ženami. Jenže podoba se opravdu drží v hranicích vyjádřených výrazem „poněkud“. Oproti statické Encre Noir je totiž Bel Ambre pod povrchem neklidná, rytmicky a setrvale se v ní něco pohybuje. Prý tanečně, říká jedna jediná delší recenze na internetu. Nebo jako prstové cvičení, přidává komentář na Parfumo.net. Ano, je to spíš drobné, ale rozhodně rytmické hemžení. Hop nahoru a hop dolů. Hladce a jemně v hřejivě huňatém prostředí, jak ho vytváří kosatec s nekonkrétním dřevem. Jako byste koukali, jak italskému tkalci pod rukama poskakuje fajnová vlněná příze na tvíd pro chanelovský kostýmek, hop nahoru a hop dolů.

 

Jacques Fath Bel Ambre

Pravý Chanel čili asi takhle. Snímek je z natáčení Viscontiho filmu Boccaccio ’70 a skutečně je na něm Coco Chanel a Romy Schneider.
Foto The Red List, autor Botti.

Celičká tvídová

Ambra posazená do své dřevitě hřejivé polohy podobný pocit vyvolává snadno. V Bel Ambre k tomu ale dostala dva důležité dary do života. Je nadřazená a nepřístupná, nic lacinějšího než chanelovský kostýmek si pod tímhle materiálem představit nemůžete. Druhý dar se týká přímo vlastností materiálu: Pokud je jeho základem nadýchaná směs kosatcového kořene s pižmem, dřevitou ambrou a semišem, pak šémem, který ji oživuje v detailech je koření, nepostřehnutelné jinak než jako větší plastičnost. Značka uvádí jalovec a kmín, ale znát jsou spíš jako hmatatelná nepravidelnost a ostrost jinak měkkých vlněných vláken. Ještě méně konkrétní, ale výrazem silnější je nádech květin, ten celou kompozici barevně projasňuje a spojuje se s oním dojmem nadřazeného, ale decentního luxusu.

 

Jacques Fath Bel Ambre

Jacques Fath s manželkou, fotka je z roku 1950, kdy byl na vrcholu slávy.
Foto: By Noske, J.D. / Anefo, prostřednictvím Wikimedia Commons

Kdo je Fath?

Jacques Fath, ve své době konkurent Diora a Balmaina, byl pařížský módní návrhář, který si v první polovině minulého století rychle udělal jméno, jako by tušil, že moc času nemá. Zemřel předčasně v pouhých 42 letech na leukémii. V jeho práci se nejprve pokoušela dál pokračoval manželka, mimochodem bývalá modelka pro Chanel. Ale brzy jí došly síly a značku proto potkal osud mnoha podobných. Potápěla se do zapomenutí, a když ztratila na hodnotě, šla z ruky do ruky. Až momentální vlastník se pokouší oprášit její krátkou slávu – nikoli v módě, ale v produkci parfémů. Spoléhá při tom na Cecile Zarokian, zkušenou autorku vůní pro luxusní značky jako Jovoy, Xerjoff, MDCI, Laboratorio Olfattivo nebo Masque Fragranz. Je také tvůrkyní Epic Woman pro Amouage, takže se dá usoudit, že má resuscitované značce Fath dodat třpyt velkého světa, ačkoli ta historicky mířila spíš na mladé zákazníky. Při tvorbě první vůně pro kolekci Fath’s Essentials vycházela Cecile Zarokian ze starých receptur a kdysi pánskou Green Water z roku 1946 upravila na unisexový parfém stejného názvu. Spolu s ním se pak v první vlně v roce 2016 objevily tři nové parfémy, mezi nimi i Bel Ambre, letos řadu Fath’s Essentials rozšířily další čtyři. Zcela jistě tedy je co objevovat.

Zanechat odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

Logo WordPress.com

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Google photo

Komentujete pomocí vašeho Google účtu. Odhlásit /  Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )

Připojování k %s

Tento web používá Akismet na redukci spamu. Zjistěte více o tom, jak jsou data z komentářů zpracovávána.

%d blogerům se to líbí: