Snídaně v parfumerii

… delikatesy pro znalce

Atelier Cologne Camelia Intrepide: Parfém odvážné pilotky

Při zkoušení parfémů je třeba dát na první dojem. V těch pár vteřinách se totiž ukáže podstata, než se kolem ní začne formovat mlha z rozumových úvah, parfémových předsudků a kdoví čeho dalšího. Vzpomínám, že když jsem poprvé vzala do ruky flakonek Camelia Intrepide, tak jsem cítila směs odvahy a ženskosti. Navíc se mi hned vybavil obraz francouzské Marianne z barikády:

Obraz Svoboda vede lid na barikády, který namaloval Eugene Delacroix.

Obraz Svoboda vede lid na barikády, který namaloval Eugene Delacroix.

Jenže pak do toho začal mluvit rozum. Podotkl, že kamélie je příliš něžná na to, aby se účastnila nějakých revolucí. Přesvědčoval mě do té doby, než jsem si ve francouzsko-českém slovníku našla, že intrepide znamená neohrožená. Rozum to musel vzít na vědomí, první dojem byl pravdivý. Ještě zajímavější bylo zjištění z webových stránek Atelier Cologne. Tato značka totiž přidává ke všem parfémům krátký příběh. Většinou jsou jak z červené knihovny, tentokrát ale mluvil o jakési letecké ikoně, která milovala sílu větru. Nejmenovali ji, ale do následující koláže rafinovaně skryli nápovědu:

kamelie-2

Foto: Atelier Cologne

Když jsem se podívala lupou, tak jsem měla dojem, že na pohlednici uprostřed stolu je k rozpoznání americká letkyně Amelia Earhart:

Pilotka Amelia Earhart s letadlem poprvé…

Pilotka Amelia Earhart s letadlem poprvé…

… a ještě jednou s dalším letadlem.

… a ještě jednou s dalším letadlem.

Tuto domněnku jsem si potvrdila na amerických webových stránkách Sephory. Podle nich je opravdu vůně inspirovaná odvážnou Amelií Earhart, která v roce 1928 jako první žena přeletěla Atlantský oceán. Možná ji znáte, protože o jejím neobvyklém životě byly natočeny dva filmy: Amelia (z roku 2009) a Poslední let (z roku 1994). Jak napovídá název druhého snímku, tak touha po dobrodružství přivedla Amelii do nesnází. Při pokusu obletět svět zmizela pilotka spolu se svým navigátorem kdesi v Tichomoří. Nikdo dodnes netuší, co se přesně se stalo. Je možné, že dvojice přežívala nějakou dobu na atolu. Objevily se však i různé konspirační teorie, podle kterých Amelia Earhart nezemřela tenkrát v roce 1937, kdy byla spolu s navigátorem prohlášena za nezvěstnou, ale žila dále, možná pod jinou identitou.

Jedna z mála fotek Amelie Earhart, kde není letadlo. Vedle sedí její manžel, George Putnam.

Jedna z mála fotek Amelie Earhart, kde není letadlo. Vedle sedí její manžel George Putnam.

Ať už se v roce 1937 stalo cokoliv, tak Amelia Earhart inspirovala mnohé ženy svou odvahou. Pokroková nebyla jen tím, že si dovolila nosit leteckou bundu a rozcuchaný účes, který měl daleko do módních pokládaných vln. I jinak zastávala velmi liberální postoje, jak jsem se dočetla z různých zdrojů. Například jí vadilo, když ji někdo oslovoval paní Putnamová. Vždyť jejímu manželovi také neříkají pane Earharte. Přitom to bylo pěkně manželství, což naznačuje i minipříběh na stránkách Atelier Cologne: „On, magnetický a pevný jako skála, byl jediný, kdo byl schopný ji přivést z oblak zpátky na zem.“

Obraz Lovers in the Garden, který namaloval Walter Everett.

Obraz Lovers in the Garden, který namaloval Walter Everett.

A jak tedy parfumér Jerome Epinette vytvořil Neohroženou kamélii, když kamélie sama o sobě nevoní a s odvahou nemají její něžné květy nic moc společného? Dal jí podobu mimořádně pěkné růže a obklopil ji zelenými a dřevitými tóny, které fungují jako jakési opevnění nebo ohrada. Cítím i lehký kovový tón, zřejmě proto, že Camelia Intrepide patří do kolekce Metal. Dodává bojovnost a možná i ukazuje na konstrukci letadel. Podstatné ale je, že už od začátku Camelia Intrepide obsahuje složku, kterou nelze pojmenovat lépe než „luxus“. Je to logické – málokterá žena na počátku minulého století mohla vlastnit letadlo. Na ingredienci „luxus“ se z velké části podílí kosatcový kořen a také pečlivá propracovanost kompozice. V Camelia Intrepide je na doplnění ještě rafinovaná kombinace kůže, ambry a fialkových listů. V pozdějších fázích vývoje působí růže (a tedy kamélie) mnohem jemněji, protože už z ní spadlo opevnění. Přitom je stále silná a samozřejmostí je její elegance.

Eisenberg J’ose v koncentraci čistého parfému.

Eisenberg J’ose v koncentraci čistého parfému.

Otázka je, proč takových vůní pro odvážné ženy není víc. Vlastně se mi z této kategorie vybavuje jen Eisenberg J’ose, jejíž podstatu dokonale ztvárňuje fotka holky s doutníkem, která je i na krabičce. Jinak jsou parfumerie plné vůní, které mají podtrhnout krásu, přitažlivost, smyslnost, jemnost… Nebo je v nich spousta cukru, asi aby zahnaly hlad věčných dietářek. Samozřejmě, že nikové vůně dovolují různé experimenty, jenže nebojácných a schopných žen je tolik, že by měly mít možnost najít parfém odrážející jejich osobnost v běžné parfumerii. Ještě že se v nich občas dají najít nemainstreamové značky jako Eisenberg a Atelier Cologne.

podpis Katka1

One comment on “Atelier Cologne Camelia Intrepide: Parfém odvážné pilotky

  1. dzona
    29.1.2017

    Story s pilotkou je hodně zajímavá. A co mě na téhle vůni neméně zaujalo, je nápadná podobnost ladění růže se stejně emacipovanou Grisette značky Lubin. Přitom tam vyznívá poněkud povrchně, zatímco tady jí opevnění dává další rozměr. Uvnitř křehkost, vně tvrdost. Hodně povedené.

    Liked by 1 osoba

Zanechat odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

Logo WordPress.com

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Google photo

Komentujete pomocí vašeho Google účtu. Odhlásit /  Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )

Připojování k %s

Tento web používá Akismet na redukci spamu. Zjistěte více o tom, jak jsou data z komentářů zpracovávána.

%d bloggers like this: