Snídaně v parfumerii

… delikatesy pro znalce

Le Galion La Rose: Čichám, čichám caronštinu

Mohla by to být prostě a jednoduše jen replika stejnojmenné historické vůně z roku 1950 – nebýt několika zajímavých okolností. Ty začínají už o rok dříve, když slavná značka Caron představila svou novinku Pour Une Femme. Parfém měl sice nanicovatý název, zato vynikal nápadem. Jenže co se nestalo, uplynulo pár měsíců a se značně podobnou pointou přišel Le Galion v La Rose. Nebylo to naposledy, co se Le Galionu něco takového přihodilo. Tou následující náhodou byl jejich Snob, ročník 1952. Parfém se velmi dobře prodával, mimo jiné proto, že se pro něj ujalo označení „Joy pro chudé“. Abyste tomu rozuměli: Skutečné Joy pomohl ke slávě vynalézavý zakladatel značky Jean Patou, když ji opentlil sloganem o nejdražším parfému světa. Zamířil tím cíleně na snoby a trefil. Kam vlastně mířil Paul Vacher, majitel Le Galionu, se už zjistit nedá. Ani proč se mu ty nepříjemné náhody děly či která část z nich byla záměrem. Ne, nebyl to béčkový parfumér a už vůbec ne plagiátor. Naopak, málokdo v branži měl tehdy tak zvučné jméno jako Vacher. Už v pětadvaceti na sebe upozornil jako spoluautor Arpege pro Lanvine a jeho podpis stojí i pod recepturou pro Miss Dior. Spřízněnost La Rose s Pour Une Femme Caronu tedy musí mít jiné vysvětlení.

 

Le Galion La Rose

Shirley MacLaine je tu sice v kostýmu z filmu Dolarová manželství ( What a Way to Go!), ale stejně dobře by v něm mohla dělat reklamu na La Rose. Foto: The Red List

Vintage půvab

Část podoby se nepochybně dát přičíst na vrub radostnému duchu doby, která se už otřepala z nejtíživějších následků války a koncem 40. let se už mohla otevřít nadějným vyhlídkám. Aspoň v západní části Evropy. Když máte jako základní téma parfému růži, čím mu dodáte euforičnosti? Určitě ovocnou složkou, sladce perlivou. V Pour Une Femme to byla mandarinka, která vůni protkla holčičí jásavostí. Ale pozor, pořád ještě šlo o vůni klasického střihu, takže na rozradovanost padá těžký dech pudrového kadidla. Vznikla tak dráždivá dvojznačnost jako typický rys Pour Une Femme. Ten La Rose sdílí jen omezeně, proto vyznívá víc ve prospěch euforické lehkosti. Rozjařující ovocnou příměsí je tu broskev a ta současně štiplavostí supluje vklad kadidla, pochopitelně bez jeho mystické atmosféry, proto je parfém pocitově lehčí. O chypre ladění ale nepřichází, pudrovou broskev ve vintage poloze upevňuje pižmo a dřevo. A dřevem skrývá ještě malé překvapení. Jakoby se za ním schovávaly badyánové fialky z Aimez-Moi. Jejich vůně je tak charakteristická, že jsem znejistěla: Je to, co čuchám Caron, nebo Le Galion? Aimez-Moi je sice podstatně novějšího data, ale pokud chtěl parfumér Thomas Fontaine nenápadně poukázat na spřízněnost La Rose se stylem Caronu, nemohl to udělat elegantnějším způsobem. Stačilo jen naťuknout motiv i teď dobře známé vůně Caronu z 90. let.

Nehledě na spletité okolnosti, La Rose je mimořádně půvabnou připomínkou starých časů. Pro milovníky růží v parfémech je tipem k vyzkoušení, neboť kromě své temnější noční sestry Pour Une Femme nemá sobě podobnou.

 

podpis Dzona1

Zanechat odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

Logo WordPress.com

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Google photo

Komentujete pomocí vašeho Google účtu. Odhlásit /  Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )

Připojování k %s

Tento web používá Akismet na redukci spamu. Zjistěte více o tom, jak jsou data z komentářů zpracovávána.

%d blogerům se to líbí: