Snídaně v parfumerii

… delikatesy pro znalce

Vůně na dovolenou: Medové kvítí Fiori di Capri (Carthusia)

Koho zajímají značky s neobvyklou historií, je u Carthusie na správné adrese. Ačkoli je její historie spíš dekorativní než reálná, úplně upřít se jí nedá. Zakladatelem značky jsou kartuziánští mniši z kláštera Sv. Jakuba na italském ostrově Capri, dnes ovšem už zrušeného. To ale nebrání tomu, aby počátky výroby parfémů Carthusia byly spojovány s legendou ze 14. století, kdy prý představený kláštera zjistil, že se z kytice, která stála tři dny ve vodě, uvolnily éterické esence a libě voní. O poznání reálnější a historickými fotkami doložená už je výroba parfémů v polovině minulého století. Tehdy se prý v klášteře našly staré receptury a kartuziáni dostali povolení, aby podle nich znovu začali parfémy vyrábět. Zřídili k tomu malou dílničku, která funguje dodnes a je prý nejmenším parfumérským provozem světa. Kromě toho se Carthusia pyšní ještě jedním unikátem – používají prý výhradně jen extrakty z rostlin, které rostou na Capri. Všechno ostatní je pak tajemství, více se nedozvíte. Třeba komu patří značka dnes.

Dobová reklama z roku 1948

Dobová reklama z roku 1948. K vůni se podivuhodně dobře hodí.

 

Požitek a jaký!

Fiori di Capri jsem si vybrala k vyzkoušení a seznámení se značkou záměrně, protože to má být údajně vůbec nejoblíbenější parfém v celé dnešní produkci Carthusie. Vyrábí se už od roku 1990, ale tajemství jejího úspěchu nejspíš spočívá v tom, že připomíná vůně ještě starší, z první poloviny 20. století. Ale dělá to velice šikovně, nevytahuje starobu, ale třpytivost klasické elegance 30. a 40. let. Má mýdlový úvod a to ten nejzářivější, jaký jsem kdy potkala. Mýdlo neštípe, nepláče a netíží, naopak, jásavě z něj vyskakuje ylang-ylang. Pokud snad bylo záměrem navodit pocit blankytně modrého rána na Capri, pak se to určitě povedlo. Cítíte, jak už vstávají i květiny, silně se rozvoní hlavně karafiát a právě ten s mýdlem s požitkem zopakuje euforickou atmosféru vintage rána.

Foto: Flickr, Tommy Fjordbøge

Foto: Flickr, Tommy Fjordbøge

 

Překvapivý vývoj

Mýdlový podklad by se dal klidně unést po celou délku vývoje – protože ten vůně skutečně má, ale parfumérka Laura Tonatto tomu chtěla jinak. Z množství probuzených ranních květin, což je pro barvitější představu ještě hyacint, narcis, brambořík, fialky, pomerančové květy a kousíček růže, se brzy zvedne tuberóza s gardénií v typickém souzvuku, maličko gumovém, takže dojem je skoro jasmínový. V tu dobu se už mýdlový tón ukládá kamsi do sklepa, úplně sice nezmizí, ale už neudává charakter vůně. Ten teď přebírá pseudojasmínová dvojice. Ani jí ale vůně nepatří dlouho, pomaličku zase klesá zpět, aby ji pohltil kompletní květinový sbor, který se vynořuje v celé šíři a kráse a hlavně – s medem! A to je ta největší nádhera vůně. Mnohohlasá kytice na jemňoučkém mýdlově větvičníkovém podkladu s medovým oparem stoupajícím vzhůru jako zvuk cikád. Vonná podobenka Capri v poledním slunci, s horkým kvítím na skalách. Veškeré chypré momenty jsou tak zjemněné, že parfém je přístupný i pro ty, kdo se tomuto stylu vyhýbají. Překvapí vás zřejmě i intenzita, která není ohlušující, ale vhodná pro běžné nošení.

A ještě tip: Carthusia provozuje i eshop a ceny jsou tu poměrně příznivé. Například čistý parfém Fiori di Capri je 50 ml za 85 eur, toaletku mají za 75 eur. Jedinou slabinou je, že nenabízejí vzorky. Hodily by se, protože oblíbené mají být i další jejích vůně – ovocně bylinková Io Capri, „shalimarová“ Ligea la Sirena, klasicky elegantní Aria di Capri nebo šťavnatě dřevitá Corallium.

podpis Dzona1

3 comments on “Vůně na dovolenou: Medové kvítí Fiori di Capri (Carthusia)

  1. Martina Marcela
    1.7.2016

    Docela ráda bych si čmuchla ke Corallii :-). Možná to zkusím, až budu mít cestu kolem – pokud to tedy půjde 🙂 Nebo se jedná o tu prodejnu, co už neexistuje?

    To se mi líbí

  2. Martina Marcela
    1.7.2016

    Mimochodem, skvělý článek… jako vždy ….

    To se mi líbí

    • dzona
      3.7.2016

      Milá Martino Marcelo, omlouvám se, ale proklik na eshop jsem musela smazat, nechceme fungovat komerčním způsobem, nemáme záměrně ani žádné reklamy. I tip na eshop Carthusie jsem záměrně dala bez prokliku.
      Pokud jde o pražský obchod, vím o něm jen teoreticky, do cetra Prahy se moc nedostanu, a když už se to povede, tak jen málokdy něco zkouším, potřebuju k tomu klid a čas, takže vzorky si objednávám v zahraničí.
      Jinak jsem moc ráda, že se vám článek líbí. Pokud vůni vyzkoušíte, určitě nám napište vaše postřehy.

      To se mi líbí

Zanechat odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

Logo WordPress.com

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Google photo

Komentujete pomocí vašeho Google účtu. Odhlásit /  Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )

Připojování k %s

Tento web používá Akismet na redukci spamu. Zjistěte více o tom, jak jsou data z komentářů zpracovávána.

%d bloggers like this: