Snídaně v parfumerii

… delikatesy pro znalce

Unikátní dárek: Parfém prodávaný 300 let

Úplně přesně je to 306 let od doby, kdy Johann Maria Farina začal v roce 1709 v Kolíně nad Rýnem prodávat svou Eau de Cologne, vonící jako italská horská louka po ranním dešti, jak ji sám popsal. Recepturu střeží Farinova rodina už v osmé generaci a jsou hrdí na to, že voní stejně jako v roce 1709. Až do té doby a k tomuto parfému sahá v Kolíně nad Rýnem tradice výroby značkové kolínské, ale pozor, nejde o flakonky s označením 4711. Ta je asi o osmdesát let mladší, voní jinak a s Farinou nemá nic společného, jen je z nějakého důvodu známější. Mohlo by se zdát, že i dostupnější, ale není to tak. Farina má v ČR oficiální zastoupení a po objednání mi flakonek přišel do druhého dne. Spolu s ním byla v krabičce i kartička se seznamem jmen nejznámějších nositelů jejich kolínské, mezi nimi princezna Diana, Marie Terezie, Ludvík XV, Napoleon a Voltaire, abych věděla, kdo voněl stejně jako teď já.

 

Seznam nejznámějších zákazníků Foto: Farina

Seznam nejznámějších zákazníků
Foto: Farina

Jak jsem tento nepochopitelně přehlížený skvost a nejdéle prodávaný značkový parfém objevila? Díky televizi Arte a dokumentu „Parfum – Die wahre Geschichte“, v překladu Parfém – Skutečný příběh. Název je jasnou narážkou na Süskindův román o vrahovi s absolutním čichem. Süskind prý život Fariny do hloubky studoval a geniální parfumér ho fascinoval. Že se stal inspirací k románu, naznačuje množství detailů a podrobností, příliš shodných, než aby to byla náhoda. Velice přesně zachytil Farinovy originální nápady a novátorské postupy při výrobě parfémů i složky, které právě on používal. Jen povahově se mu nehodil. Süskindův parfumér je autista s narušenou osobností, zatímco Farina byl prý naopak jemný člověk s citlivou duší.

Johann Maria Farina v dokumentu Parfum – Die wahre Geschichte Foto: Arte

Johann Maria Farina v dokumentu Parfum – Die wahre Geschichte
Foto: Arte

Jak se vlastně Farina k výrobě parfémů dostal? Sudičky mu připravily cestu, když mu nadělily talent, fantazii a dokonalý čich. Jenže ten by z něj sám o sobě ještě zakladatele moderního parfumérství neudělal. Musel se také narodit ve správný čas, na správném místě a do správné rodiny. A to všechno se podařilo. Malý Johann (tenkrát ještě Giovanni, jméno si měnil podle toho, kde žil) vyrůstal na konci 17. století v čistém horské prostředí severní Itálie, kam utekla jeho zámožná rodina před morem. Už jako malý měl prý přecitlivělý čich, takže ho týraly pachy stájí i chudinských domů. Často tedy utíkal na horské louky, kde foukal svěží čistý vítr a vonělo kvítí, především jeho oblíbené horské narcisy.

Foto: Flickr, andy porter

Foto: Flickr, andy porter

Další šance se objevila, když ho ve 14 letech poslali na kavalírskou cestu, jak bylo obvyklé pro syny z bohatých a šlechtických rodin. Měl se naučit chovat se ve společnosti a stát se obchodníkem. Naštěstí pro Farinu byly prvním cílem Benátky, kde jeho prastrýc prodával parfémy. Šlo většinou o prostá jednosložková aromata jako ambra, mošus, cibet, dovážená z Orientu. Benátčané je kupovali ve velkém, měli obrovskou spotřebu kvůli tehdejšímu přístupu k hygieně a nutnosti překrývat pach těla a oblečení. Celé město trápil tak silný zápach splašků, takže Farina trávil volný čas radši v Muranu u sklářských pecí. Pach rozžhaveného uhlí byl pro něj snesitelnější.

Foto: Flickr, Elisa Cortelazzo

Foto: Flickr, Elisa Cortelazzo

U strýce se Johann Maria Farina také naučil, jak se připravovala tehdy oblíbená Eau Admirable, v překladu podivuhodná voda, která obsahovala byliny a sloužila k vnějšímu použití jako parfém a současně se pila jako ochrana před nemocemi. Lidé tehdy považovali vodu za zdroj nemocí, zatímco o parfémech věřili, že dokážou chránit zdraví. K parfumérovi se chodívalo jako do lékárny. Farina toto vše vstřebával a jeho bystrý mozek se s dobovým poznáním nespokojoval. Experimentoval a hledal lepší postupy a výsledky. Vadila mu především špatná kvalita nosného média parfémů, hlavně alkoholu, vyráběného podle tehdejších postupů. Proto se snažil o vlastní metodu a pracoval na ní tak dlouho, až skutečně dokázal získat alkohol čisté vůně bez rušivých pachů. To byl neuvěřitelný pokrok, protože do té doby byl alkohol silně cítit po pšenici nebo po švestkách. Z toho důvodu se vyráběly především olejové a tuhé parfémy, jenže opět s pozůstatky nechtěných pachů, které se Farinovi nelíbily.

Díky čistému alkoholu se posunul dál k cíli, který sledoval. Chtěl, aby z parfému byla cítit skutečně jen přidaná aromata, což je dnes samozřejmé, tehdy byl takový pokus nevídanou novinkou. Pro zachování čistoty původní vůně také uchovával esence ve skle, protože i běžné měděné nádoby nepříjemně ovlivňovaly výsledné parfémy. Vedle vylepšování technologie experimentoval i s ingrediencemi. Začal pracovat s tím, co bylo tehdy považováno za bezcenný odpad: s citrusovou kůrou. Citrusy byly sice velmi oblíbenou ingrediencí, ale používaly se jen květy. Farina citrusy miloval a zajímaly ho nové a přehlížené druhy. Byl to on, kdo jako první přidal do parfémů bergamot, dnes naprosto nepostradatelný.

Foto: Farina

Foto: Farina

Převratný byl i způsob, jakým vymýšlel parfémové kompozice. Běžné bylo smíchat pár složek a pak očuchávat, co z toho vzešlo. Jenže Farina tvořil nejprve v hlavě, představoval si, jak budou kombinace složek působit. Díky svému absolutnímu čichu a vynikající čichové paměti tak i v duchu dokázal pracovat s daleko větším množstvím ingrediencí než jiní. Navíc byl perfekcionista a svůj recept zdokonaloval tak dlouho, až to bylo ono. Stalo se to roku 1708, kdy napsal svému bratrovi do Kolína nad Rýnem, že konečně objevil vůni horské louky po dešti, jak ji pamatuje z dětství. Bratr Giovanni Battista, obchodník s luxusním zbožím, měl pro jeho nadšení pro parfémy pochopení. Aby ho podpořil, nabídl bratrovi, že bude vůni prodávat ve svém obchodě. A tak Farina opustil Grasse a usídlil se v Kolíně nad Rýnem. Začal si říkat Johann Maria a vůni pojmenoval podle svého nového domova Eau de Cologne. Měl úspěch, ale nemohl tušit, jak fenomenální nakonec bude a že založí tradici, která město proslaví. Bohužel na něj se při tom pozapomnělo.

V domě Farina v Kolíně nad Rýnem je muzeum vůně Foto: Farina

V domě Farina v Kolíně nad Rýnem je muzeum vůně
Foto: Farina

Zákazníky Eau de Cologne nadchla a s rostoucí popularitou také překvapovala, protože každá další várka voněla stejně. To tehdy nebylo běžné, ty samé parfémy se rok od roku trochu lišily kvůli proměnlivosti přírodních ingrediencí, jejichž aromata byla silnější nebo slabší podle počasí a dalších vlivů. S něčím takovým se Farina nechtěl smířit, takže svou Eau de Cologne neustále předělával a upravoval, aby byla v lahvičkách vždy ta samá vůně. Byl velmi pečlivý, takže si schovával vzorky starších ročníků a výchozích surovin.

V nabídce obchodu kolinska-voda.cz jsou různé druhy flakonků. Rozhodla jsem se pro typ s červenou taštičkou. Její barva nebyla vybrána náhodně, má totiž ladit s červeným tulipánem, který se v logu značky objevil v roce 1924 jako symbol, který má ukázat, jak je vůně cenná. V rokoku totiž byly tulipány (stejně jako Farinova kolínská) vyvažovány zlatem. Foto: Farina

V nabídce obchodu kolinska-voda.cz jsou různé druhy flakonků. Rozhodla jsem se pro typ s červenou taštičkou. Její barva nebyla vybrána náhodně, má totiž ladit s červeným tulipánem, který se v logu značky objevil v roce 1924 jako symbol, který má ukázat, jak je vůně cenná. V rokoku totiž byly tulipány (stejně jako Farinova kolínská) vyvažovány zlatem.
Foto: Farina

V eshopu lze koupit i flakony v dobovém designu. Napoleon si prý tyto lahvičky dával do holínek, aby měl svou oblíbenou vůni pořád s sebou. Foto: Farina

V eshopu lze koupit i flakony v dobovém designu. Napoleon si prý tyto lahvičky dával do holínek, aby měl svou oblíbenou vůni pořád s sebou.
Foto: Farina

Jak tedy voní Farina 1709 Eau de Cologne? Překvapivě moderně. Kdybych nevěděla, že je to 300 let stará vůně, vůbec by mě to nenapadlo. Vysvětluji si to tak, že Farinova klasika je pro odborníky pojem patřící k základům evropského parfumérství a tím inspiruje tvůrce vůní dodnes. Od citronově a bylinně nahořklé kolínské 4711 se zásadně liší způsobem využití citrusů. V Eau de Cologne Farina se ukazuje především sladká a líbivá stránka bergamotu a dalších citrusů. Vůně je jemná a hladká, chvíli po začátku se objeví krémová fáze, která trvá několik minut, a pokaždé si ji nadšeně vychutnávám. Později se k citrusovému charakteru vůně přidá cosi jako ozónové aroma. Nevím, jak se to Farinovi podařilo, ale je znát, že přes horskou louku nepřešel jen déšť, ale i blesky. Další složkou jsou květiny, drobné a něžné. Vespod se nenápadně rýsují dřevité tóny a mokré kořínky. Překvapením pro mě byla velmi dobrá výdrž vůně.

Foto: Farina

Foto: Farina

Úspěch Eau de Cologne znamenal pro dědice značky i určité problémy. Kdekdo z místních výrobců se chtěl na popularitě parfému přiživit, a tak brzy po smrti Fariny divoce narůstalo množství falzifikátů pojmenovaných totožně s originálem. Na etikety falšovali i Farinův ozdobný podpis a nápadně mnoho lidí se v Kolíně nad Rýnem najednou jmenovalo Johann Maria Farina. A nic z toho nebylo protiprávní. Farinova rodina se ale nevzdávala a vytrvale bojovala za svůj voňavý poklad, což se vyplatilo. V roce 1875 byla značka Johann Maria Farina gegenüber dem Jülichsplatz první, které byla udělena ochranná známka. Samotné označení Eau de Cologne ale ochránit nešlo. Proto máme teď všude spoustu kolínských a Farinův originál se mezi nimi trochu ztrácí. Věřím ale, že kdo ho objeví, bude nadšený stejně jako já.

Foto: Farina

Foto: Farina

Protože na internetu panuje ohledně života a tvorby pana Fariny poměrně zmatek, tak uvádím důvěryhodné zdroje, ze kterých jsem čerpala informace pro tento článek:

Oficiální zastoupení značky Farina v ČR.

Dokument Parfum – Die wahre Geschichte na TV Arte. Je ke shlédnutí také na YouTube.

podpis Katka1

 

3 comments on “Unikátní dárek: Parfém prodávaný 300 let

  1. dzona
    26.11.2015

    Taky mě překvapila, jak je absolutně moderní a jemňoučká, víc ženská než unisex. Cítím v ní i krémové santalové dřevo a kosatcový kořen. A ten ten horský vzduch. Nádherná vůně, škoda že neuvažovali o silnější koncentraci. A už vůbec nechápu, proč si nedělají větší reklamu nebo vůbec nějakou reklamu, vždyť je to hotový poklad. Nejspíš stoupne zájem v Německu po odvysílání toho dokumentu, ale pak zase zapadne.

    Liked by 1 osoba

  2. Martina Marcela
    27.11.2015

    Krásný, zajímavý a poučný článek, gratuluji.

    Liked by 1 osoba

Zanechat odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

Logo WordPress.com

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Google photo

Komentujete pomocí vašeho Google účtu. Odhlásit /  Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )

Připojování k %s

Tento web používá Akismet na redukci spamu. Zjistěte více o tom, jak jsou data z komentářů zpracovávána.

%d blogerům se to líbí: