Snídaně v parfumerii

… delikatesy pro znalce

Chantilly Houbigant-Dana: Popelka z dobrého domu

Když si od googlu vyžádáte vysvětlení, co je to Chantilly, vyskočí vám obrázky typického francouzského zámku vyrůstajícího z hladiny umělého jezera uprostřed úhledného parku. Což je zvláštní, neboť Chantilly jakožto parfém má být jemnější připomínkou Shalimaru. A asi tušíte, co google ukáže, když ho požádáte o vysvětlení, co je Shalimar. Nic než nespočetné variace flakonu na nožičce i bez ní. Ty vytlačily původní význam, kterým jsou historické Šalimarovy zahrady v dnešním Pákistánu. Přes geografickou vzdálenost a architektonickou odlišnost se ale podobnost nedá popřít, oba parfémy jsou jedné krve. Zadumané citrony se zemitým pryskyřičným podložím. Elegantní, hrdého ducha. Přitom Chantilly je Popelka, sice z dobrého domu, ale vystrčená mezi drogérovky.

 

Chantilly Houbigant Dana

Ne, tohle není zámek Chantilly, ale přehlídka haute couture. Nablýskaný Alexander McQueen a Chantilly jako Popelka na plese.

 

Stalo se to asi takhle: Chantilly spatřil světlo světa roku 1941 ve starobylém parfumérském domě Houbigant. Tomu však už byla tradice počínající v 18. století více méně k ničemu, dlouhodobě ztrácel balanc a v roce 1993 musel požádat o ochranu před věřiteli. Prakticky vzápětí zbankrotoval i jeho záchranný kruh čili nástupnická firma Renaissance Cosmetics. A pak se začaly dít zajímavé věci. Renaissance Cosmetics totiž současně vlastnila i značku Dana, nenápadnou, ale pro Chantilly osudovou. Při rozhodování, co při bankrotu potopit a co zachovat, pak došlo na dělení rodinného majetku a trhání přirozených svazků. Houbigant z toho vyšel dobře, chopila se ho firma Perris s úmyslem založit jeho budoucnost na úctyhodné tradici. Z tehdejší produkce Houbigantu si Perris vybral několik kandidátů hodných toho směřovat vzhůru do nóbl parfumerií. Bohužel Chantilly se nová šance netýkala, ten zdědila jako neperspektivní Dana a začala ho prodávat v drogériích. Což je nepochopitelné hned ze dvou důvodů. Především Dana sama je slušná značka, založená ve 30. letech v Barceloně, odkud kvůli hrozící válce brzy přesídlila do USA. Až tam se nejspíš z nouze smířila s realitou a dráhou drogérkové „Dejny“. Přitom původní úmysly byly hrdé, samo jméno odkazovalo na řeckou mytologii a princeznu Danae, překrásnou ženu a matku hrdiny Persea. Proto Dana Beauty, jak zní celý název značky v současnosti. A druhým důvodem, proč Chantilly nemá v drogériich co dělat, je nepopíratelná kvalita parfému.

 

Chantilly Houbinagt Dana

Fotot Flickr Bogdan Suditu

 

Podrobněji k vůni: Oproti Shalimaru je jemnější silou, ale s hrubšími složkami, není to sublimát pryskyřic, ale jejich hrubozrnnější připomínka. U výrazu je tomu opačně, Chantilly je přívětivější, méně dramatický a bez melancholie. Co považujete za lepší, je záležitost osobního gusta. Velice příjemně působí citron, spíš chladivý než kyselý. Nesvírá, ale hladí jako chladná vodní hladina. Což ostatně podporují pryskyřice dýchající jako zemitý podklad. Tohle dohromady je fasáda vůně, to nejzřejmější z ní. Složky ve stínu domalovávají pocit chladu i kořeněný Orient, přičemž se snaží zůstat stejně abstraktní jako fasáda. Neroli, květy pomerančovníku, jasmínu i růže za nimi schovaná jsou prolnuté kořeněnými kandovanými pomeranči načichlými ylang-ylangem a hřebíčkovým karafiátem. A co je zvláště zajímavé: V málokterém jiném parfému jsou citrusové tóny zastoupeny v takovém rozpětí od čistě svěžích, přes hořké až po pokojně kandované.

Shrnuto do jedné věty je Chantilly vytříbená orientálka, která potěší srdce a nepodráždí ani neparfémové okolí. Že je přehlížená, jde jednoznačně na vrub její nízké ceně.

podpis Dzona1

Zanechat odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

Logo WordPress.com

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Google photo

Komentujete pomocí vašeho Google účtu. Odhlásit /  Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )

Připojování k %s

Tento web používá Akismet na redukci spamu. Zjistěte více o tom, jak jsou data z komentářů zpracovávána.

%d bloggers like this: