Snídaně v parfumerii

… delikatesy pro znalce

5 podob léta: 5. zapomenutý Orient Obelisk

Pro závěrečný tip z naší volné série o pěti různých parfémových podobách léta jsme vybrali unikát. Ne sice vůní, ta je klasickým a velmi povedeným Orientem, ale historií za ní skrytou. Je to taková pohádka o Honzovi, který k velkému štěstí přišel a pak mnohem víc ztratil. Přišel nejen o majetek a značku, ale i o zdraví a nakonec i o jméno. Jeho kdysi luxusní značku převzali noví majitelé z Asie a ti ho důsledně vymazali z historie firmy. Sebrali mu i právo existovat aspoň v paměti. Možná proto jsem měla pocit, že tenhle příběh musím oprášit.

 

S charismatem celebrity

To vymazané jméno znělo Michael Cromer, původně psáno s „K“. Jeho nositel se narodil v německém Krefeldu na počátku II. světové války, takže tatínka prý jako malý neviděl. Maminka prý ho také neviděla, dokonce ani potřebný počet měsíců před narozením synka. Ale neřešilo se to, Kromer dítě přijal a nedělal mezi ním a jeho bratrem rozdíl. Michael prý otce miloval stejně vřele, přitom si uvědomoval, že „tomu druhému“ asi vděčí za ty dary, kterými se liší od svých příbuzných. Především za ohromné charisma. Jak se o něm píše, lidé s ním přirozeně jednali jako s celebritou a ty skutečné, s nimiž se později setkal, ho braly jako jednoho z nich. Jeho charisma bylo podpořené přívětivostí a prý dobráckou důvěřivostí, na níž nakonec doplatil, i fyzickou atraktivitou, kterou se v mládí snažil využít. Zkoušel se uchytit jako model nebo herec, pak se ale potkal s Marou, kadeřnicí a dcerou kadeřnického mistra světa, a s ní zamířil, kam ho to dávno táhlo, do světa módy.

 

Vzestup a pád

Mara Kromerová už vlastnila kadeřnický salón a Michael, zaměstnaný vymýšlením loga, k tomu stvořil MCM čili Moderne Creation Munich. Jak vyprávěla Mara, v současnosti už vdova, Michaelovi se zkratka líbila, protože se dá číst jako římské číslice. Proto k ní přidal dvě snítky vavřínu a logo bylo hotové. Když začal v polovině 70. let vyrábět kožené kufry a tašky, převzal ho. Současně si úředně změnil iniciálu svého příjmení, aby se logo dalo číst také Michael Cromer München. Vzestup přišel neuvěřitelně lehce. Okouzlující Cromer, který byl už od studentských let hvězdou večírků a oblíbencem smetánky, neměl problém najít dobře situované zákazníky. A jak jeho věhlas stoupal, dostávaly se jeho tašky a kufry do stále vyšších a vzdálenějších kruhů. Měla je princezna Diana, Cindy Crawford, měl je Michael Douglas, s nímž se prý Cromer i osobně spřátelil. V polovině 90. let se pyšnil MCM pobočkami ve 250 místech světa. Pak se pod miláčkem osudu zatřásla země: Na mnichovský finanční úřad dorazilo ručně psané devítistránkové udání, že Cromer dluží na daních 60 miliónů marek. Anonymní, ale s přehledem o detailech firemních transakcí. Také okamžik udání byl prý pečlivě naplánovaný, MCM se tou dobou nacházela v potížích a pod asijským tlakem.

Foto: focus.de

Cromerovi s Michaelem Douglasem, jedním z jejich prominentních přátel. Foto: focus.de

Ani to jméno nezbylo

Mara Cromerová v rozhovoru pro týdeník Stern naznačila, že je zničila konkurence vzešlá ze šedého asijského trhu. Sami ji prý pomohli stvořit nepřehledným spletencem převodu licencí a kontaktů s dodavateli a výrobci. Z toho stínu se vynořil dravec, který MCM nejprve převálcoval asijskými cenami, aby pak zesláblou mateřskou firmu lacino pohltil. Tak nějak llíčila neblahé dění Mara Cromerová. Prý proto se objevilo to daňové udání. Vyšetřování a soudy se táhly roky, přišlo nové udání na ulitých 110 miliónů marek a to byl konec. Cromerovi nebylo charisma, kontakty ani ekonomické vzdělání k ničemu. I když se po letech ukázalo, že skutečný daňový prohřešek obnášel jen zlomek sumy z udání, firmu to nezachránilo, už byla dávno byla rozkouskována a nakonec prodaná do Jižní Koreje. Cromera ta ztráta – hlavně prestiže – zabila. Srdce to neuneslo symbolicky i fakticky. Dvakrát mu operovali břišní aortu, následnou sepsi pak nepřežil. Maře zůstal zlomek někdejšího majetku a prázdný dům. Ani k pyšné minulosti firmy, kterou s mužem vybudovali, se nemohla hlásit. Noví majitelé z webovek důsledně vymazali všechny zmínky o jménu Cromer. Když si web budete bez znalosti pozadí číst, pak historii značky pochopíte asi tak, že MCM založili v 70. letech v Mnichově Jihokorejci. A možná si řeknete, že chtěli být vstřícní k naší kultuře, když si dali tu námahu, aby vybrali název se symbolickými iniciálami, které se dá číst jako římské číslice a přizdobili ji snítkami vavřínu… Historie zakládání firmy není jediná část, kterou převyprávěli. Zachovali i zmínku o setkání s nadšeným Sammy Davisem Jr. v hotelovém pokoji. Jen fotku nemohli potřebovat, protože Cromera z historky vymazali. Nějak to celé bolí.

Foto: focus.de

Samy Davis Junior, americký muzikant a bavič, si prý nechal Cromera sehnat a přivést až do hotelu, protože ho nadchly jeho kufry. Skamarádili se a Davis ho prý tituloval „chlápek se žlutým kufrem!. Tuhle fotku poskytla Mara Cromerová Focusu, odkud jsme si ji vypůjčili.

MCM byly i parfémy

Zpátky do šťastnějších časů značky: Doplňkem produkce luxusních tašek byly parfémy. V databázi Fragrantiky jich najdete skoro dvacet, dnes se ale dál vyrábí jediný – Obelisk a to pod záhadnou značkou Loft Monaco, jinak nedohledatelnou. Podle pamětnic z německého parfémového fóra je to ale původní Obelisk v originálním složení, tak jak ho milovaly, když býval v 80. letech kultovním západoněmeckým parfémem. A musím říct, že velmi dobrý je i dnes, přestože ho nikový eshop Essenza Nobile nabízí za směšných čtyřiadvacet eur a maistreamový Parfumdreams dokonce za patnáct.

Obelisk MCM

Monumentální Obelisk

Zakázku na tento parfém pro MCD dostal Arturetto Landi, italský parfumér žijící v Německu. Dlouho ale pobýval také v Indii a stal se mistrem orientálních vůní, už tenkrát s vlastním vyzrálým stylem. Jeho kreace jsou ladné a vzdušné jakoby tančily v hladkých křivkách v prostoru. Takový charakter mají jeho pár let staré kreace pro biehl parfumkunstwerke i třicetiletý Obelisk z roku 1985.

Foto: Flickr, Eden G

Foto: Flickr, Eden G

Základní dojem je horké kořeněné potpourri s dřevnatou skořicí a muškátovým ořechem, s drtí sladkých a štiplavých pryskyřic, karafiátem a s celistvými květy sušených růží. K tomu dojmu musíte ještě přidat dřevěnou misku, na níž to vše leží, a zvednout ji, protože do parfému je zabudovaný i chladný stín pod ní, pokračující někam do země, k vlhkým kořenům se zakrnělými zelenými lístky. Mému nosu je neobyčejně příjemná kovová hořkost, vycházející z té země i z koření, takže připomíná čerstvý zázvor a jakýmsi způsobem uzemňuje horko. Co je na vůni zajímavé, ani v pokročilém stravu nedojde ke krémovosti. Objeví se sice sladký benzoin, poddajný a měkce oblý, ale je nemastný. Vyloučením krému zůstává vůně lehká a ladná, indické horko v ní tančí bez tíže a upocenosti. Stylově příbuzný s původním Opiem YSL je Obelisk daleko méně patetický a k nositelce milejší, je skoro veselý, jestli si v takové náladě umíte Opium představit.

Síla vydatná, nikoli dusivá, výdrž nadprůměrná.

Příběh Michaela Cromera je sepsán hlavně podle článků internetových vydání Focus.de a Stern.de.

 

Miniseriál 5 podob léta:

Můžete si přečíst:

1. indiánské s Posalou

2. požitkářské s Amor Amor

3. pohádkové s Rania Rasasi

4. ledové citrusy s CK One Summer 2015

podpis Dzona1

 

 

 

2 comments on “5 podob léta: 5. zapomenutý Orient Obelisk

  1. Táňa
    23.7.2015

    Tak to je opravdu smutný příběh…
    Ovšem Obelisk je vůně krásná – typově mi dost připomíná Kobako. Pro mě je to takové zhmotnění toho lepšího z „osmdesátek“ 😉

    To se mi líbí

    • dzona
      24.7.2015

      Úplně veselé to není, ale mě tyhle příběhy stejně lákají, protože těm vodičkám dávají hodnotu navíc. A zrovna Obelisk si ji zaslouží, je to povedená vůně.
      Je mi líto, že se nezachovaly i další parfémy MCM. Prý měly noblesu srovnatelnou třeba s Chanelem. Nádherná prý byla Blue Paradise, chypre květinovka, a pak 1900, květinová orientálka. Tak čekám, jestli ten záhadný Loft Monaco ještě něco vzkřísí.

      To se mi líbí

Zanechat odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

Logo WordPress.com

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Google photo

Komentujete pomocí vašeho Google účtu. Odhlásit /  Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )

Připojování k %s

Tento web používá Akismet na redukci spamu. Zjistěte více o tom, jak jsou data z komentářů zpracovávána.

%d bloggers like this: