Snídaně v parfumerii

… delikatesy pro znalce

Thorsten Biehl je německý Frederic Malle

Ačkoli žádný chlap neslyší rád, když je přirovnáván k jinému, zvlášť když je to skoro vrstevník, tahle zkratka je nejsnazší vysvětlení. A skoro neskřípe, až na podružnosti, ale k tomu se dostaneme. Na první pohled jsou jejich životní osudy jak přes kopírák, a když si je vyslechnete, těžko můžete Biehlovi předhazovat, že Malleův koncept obšlehnul. Došli k témuž skoro stejnou cestou.

O mládí

Oba ztrávili část mládí v Evropě a část v New Yorku, oba mají parfumérskou historii v rodinné anamnéze a blízko k umění. Thorsten je potomkem německo-amerického parfuméra Henninga Biehla, takže s vůněmi vyrostl a proto se úplně přirozeně ucházel o práci v německém Symrise, gigantu vyrábějícího parfémy na zakázku a průmyslová aromata. Nikoli jako parfumér, se svým obchodně manažerským vzděláním dostal za úkol spolupracovat na výběru a vývoji produktových parfemací. Jenže u toho neskončilo, protože se záhy ukázalo, že přece jen zdědil citlivý nos, a tak absolvoval v Symrise pětiletý firemní parfumérský kurz.

Thorsten Biehl na fotce, která je k dispozici médiím na webu biehl parfumkunstwerk.

Thorsten Biehl na fotce, která je k dispozici médiím na webu biehl parfumkunstwerke. Než se stal černobílým, byl špinavým bloďákem.

O práci

Pak se vrátil do své kanceláře. Jak totiž v jednom rozhovoru suše dodal, ukázalo se, že má „jen“ ten dobrý čich, ale kreativity se mu nedostává. Bylo to na jednu stranu obdivuhodné rozhodnutí, protože skoro-parfuméra Biehla, který v Symrise nakonec strávil sedmnáct let, stále víc dráždila degradace vůní čistě jen na obchodní položku. V rozhovoru pro Die Welt prohlásil, že masová produkce parfémů je tak překotná, novinky jen pozměné starší formule a že nakonec firmy sotva vědí, co vlastně prodávají. O to, aby parfém měl duši, není zájem. Přitom prý i při produkci aromat pro aviváže vznikají kouzelné formule, které klient odmítne a parfumérům zůstanou ležet v šuplíku. Čekají na svou příležitost, často marně. Biehl o nich i o potlačované kreativitě parfumérů po své letité praxi v Symrise dobře věděl. A tady už začíná uvažovat jako Malle. Oba udělali totéž. Oba měli možnosti, letité kontakty a zájem vytvořit tak trochu jinou značku i pro prostředí nikových a exkluzivních parfémů.

O značce

Malle začal prodávat parfumérská esa, Biehl parfumérské sny. Je to nepatrný, přitom znatelný rozdíl. Oba prý „svým“ parfumérům řekli, ať se neohlížejí na nic a nechají se vést jen svou fantazií. Biehl nejspíš nedodal, ať to stojí, co to stojí, že na cenách surovin nezáleží. Možná proto, že po letech výcviku v laborce ví, že luxusní surovina ještě nedělá umění a to on chtěl prodávat především. Aby nebylo pochyb, o co mu jde, tak značku pojmenoval biehl parfumkunstwerke. Když se podíváte na jejich webovky, zjistíte, že tam nemají přehled parfémů, ale olfaktorickou galerii šesti autorů. Flakony fungují jako rámy, takže jsou zcela prosté, dokonce i bez názvu. Vůně jsou označeny jen šifrou tvořenou iniciálami autora pořadovým číslem.

biehl parfumkunstwerke

Flakony jsou záměrně velmi prosté a všechny stejné.

O parfumérech

Jedním z nich je jeho otec Henning Biehl, který prý kdysi dostal jako první cizinec prestižní francouzské parfumérské ocenění. Najdete tam superstar Marka Buxtona, tvořícího na zakázku i pro vlastního značku svého jména, nebo Němce Gezu Schöna, spojeného hlavně s Ormonde Jayne nebo Escentric Molecules. Kdo mě ale zvlášť zaujal, byl Arturetto Landi, Ital usazený v Německu. Než se pro tenhle domov rozhodl, hodně cestoval a pobýval dlouho v Indii a čas tam nepromarnil. Už jsem se setkala s jednou jeho orientálkou, vytvářel ji pro svého času vyhlášenou značku značku MCM, která byla v 80. letech čistým západoněmeckým luxusem. Skončila v úpadku, ale tuhle Landiho formuli koupila značka Loft Monaco a dnes ji prý nezměněnou prodává za pár eur. Mohli by klidně i za víc, protože Němky si ji pamatují a vzdychají po ní. Aby taky ne, je to snad nejnádhernější Orient, jaký znám. Katka si pořídila flakon a tam vám tenhle skvost brzy představí. Takže znajíc Landiho schopnosti jsem si tedy k pořádnému vyzkoušení sehnala dvě jeho vůně. A k tomu jedničku od Egona Oelkerse, další orientálku, podle hlasů na Frangrantice naprosto úžasnou.

 

biehl parfumkunstwerke

Foto Flickr Mike

AL01 (Marinované ovoce na grilu)

AL01 jsem si chtěla vyzkoušet kvůli galbanu, mému oblíbenému. Jenže od úmyslu k činu uplynula nějaká doba, galbanum mi vypadlo z hlavy a ani po přivonění se tam nevrátilo. Vůbec jsem si na něj nevzpomněla, protože ten úvod byl jako teplé ráno na zahradě, nějak kouzelně svěží bez studivosti, s ovocem bez kyselosti, hřejivým, ve vatičce a s bylinkami. Svěženka? Ani náhodou. Jakoby ovoce marinovali (asi přece jen galbanum) a pak lehce potrápili na grilu. Takže je pozměněné a mnohem méně křiklavé, než si představujete. Je spíš mazlavě dřevité, neboť součástí marinády je zjevně i vetiver. Díky tomu i ananas – je nejvíc znát – ztrácí křiklavost a stává se elegantním. Vážně. Ve snové atmosféře téhle vůně aromata známých věcí váží méně než normálně. Tím se také vzájemně snášejí ve větší rozmanitosti, než je běžné. Při každém dalším zkoušení jsem žasla na dějovostí vůně, jak se v tichosti mění scény  a ingredience od úvodní zahrady přes grilovaní ananasu a broskve k obratu k vintage chypre. Nejdřív přijde cibetka s vůní rozehřátého těla, pak naopak mýdlový a kovově chladivý větvičník ozdobený voskově hladkým narcisem a magnolií. Ještě bych neměla zapomenout úchvatný několika minutový výstup fialky před grilováním, protože na tu budete dlouho vzpomínat.

Celkový dojem? Neobyčejně hladká a vzdušná labužnicky ovocná vůně s nečekaným vývojem.

 

biehl parfumkunswerke

Foto Flickr RayMorris1

AL02 (Tančící Indie)

Tahle vůně mi potvrdila, co jsem tušila už u AL01: Arturetto Landi staví vzdušné zámky. Také tenhle parfém je 3D, což neznamená jen, že se šíří po místnosti. Ve skutečnosti se při šíření teprve buduje. Vůně se spojuje až ve vzduchu, nemá cenu ji hledat nosem na kůži. Má to hodně společného s dojmem z tance.

Víří tu horkost s chladivostí, štiplavost s hladkostí. Ostré indické koření s jehličkami z červeného pepře se vlní a vyhýbá hebkému smetanovému krému s kakaovým nádechem, což je jedna z podob tonky. Možná by mezi nimi bylo prázdno nebo by vůně zůstala plochá, ale není, protože Landi mezi ně vložil třetí proud. Je z nezralého ovoce, hlavně švestek, a hodně pronikavé zelené nezralé kurkumy. Svou studeností lnou ke krémovému hedvábí, ovšem kurkuma je současně hořkoškrablavá a větrová a tím je kruh uzavřen.

 

biehl parfumkunstwerke

Foto Flickr brandon king

EO01 (Rozpálený kokos)

Konečně vůně, která se dá shrnout stručně. Což neznamená, že by na ní nebylo nic zajímavého. To naopak, ale je jasně určená třemi body. Představte si kokos, bez kokosového mléka, bez krémovosti, suše ořechový. K němu vanilku a vedle ní štiplavé indické koření. Smícháno dohromady je to sypké, lehké, rozpalující a nádherně tropické. Vůně je bez vývoje, ale dráždivost v ní uložená stačí k tomu, aby nenudila. Je neuvěřitelně intenzivní, přitom vzdušná.

P.S.: Kdo by si pořád ještě nevybral, může zkusit něco z trojice bestsellerů značky: PC01, GS01 a MB01, vše dámské vůně.

podpis Dzona1

 

 

 

 

2 comments on “Thorsten Biehl je německý Frederic Malle

  1. To je moc hezké, že chce Biehl prodávat parfumérské sny.

    Když jsem zkoušela AL01 a AL02, tak jsem byla překvapená, jak jsou tyto vůně komplikovaně vystavěné. Není je snadné hned pochopit, přitom jsou tak nádherné, že jsem o nich musela hodně přemýšlet. Jsou to opravdu umělecká díla.
    EO01 se mi také hodně líbila, pro mě je to nejkrásnější kokosová vůně, kterou jsem kdy zkoušela.

    To se mi líbí

  2. JitkaM
    16.4.2015

    Ten kokos zní hodně dobře. Něco od téhle značky už jsem už kdysi zkoušela, dostala jsem nějaký vzorek z druhé ruky, bylo to hodně zelené a nezajímavé. Ale tyhle tři vypadají vážně dobře.

    To se mi líbí

Zanechat odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

Logo WordPress.com

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Google photo

Komentujete pomocí vašeho Google účtu. Odhlásit /  Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )

Připojování k %s

Tento web používá Akismet na redukci spamu. Zjistěte více o tom, jak jsou data z komentářů zpracovávána.

%d blogerům se to líbí: